woensdag 26 augustus 2020

GERT PAPE presenteert gedichtenbundel


Gert Pape is vrijwilliger bij het Historisch Museum Vriezenveen en redactielid van het kwartaalblad "Waver 't Vjenne". Hij schrijft hiervoor artikelen en sinds eind 2017 verschijnt er regelmatig namens het Museum Vriezenveen een geschreven column van zijn hand in De Week van Twenterand. Hij presenteert nu een eigen gedichtenbundel met de titel: "Houdt goede moed".


Gert Pape zegt: "Op de lagere school had ik geen hekel aan het schrijven van dictees en opstellen maar een echte hoogvlieger was ik niet en die prullige rijmelarij van Sinterklaas - gedichten was absoluut niet aan mij besteed. Mijn schrijverij is een voortvloeisel vanuit mijn werk. Als financieel - en fraude rechercheur, was het mijn taak om de uitkomsten van een langdurig  recherche onderzoek samen te vatten in een financiële eindrapportage. Voor mij was het dan altijd weer een uitdaging om met een zorgvuldig gekozen minimum aantal woorden, kort en kernachtig, een maximum aan overtuigingskracht te genereren"

In de laatste jaren van mijn ambtelijke baan, vanaf 2012 kwam er langzaam wat verhalende proza op gang die steeds meer vorm kreeg in gedichten of berijmde verhalen. De onderwerpen werden mij aangereikt door de actualiteit van de dag, politiek, krant, kerk en samenleving, mijn werk als politieman en persoonlijke gevoelens en omstandigheden. Gewoon dus, over de dingen van de dag"

Het rijmen is er steeds meer ingeslopen. Ik vermoei me daarbij niet met allerlei vastgestelde vormen van de dichtkunst. Ik stel mijzelf maar één eis, het moet ritmisch goed leesbaar zijn en het moet duidelijk overkomen. Het verhaal staat altijd centraal. 
Uiteindelijk heeft dat nu geleid tot een gedichtenbundel met de titel : Houdt goede moed." Een gedichtenbundel met een duidelijk christelijk karakter. Het christelijk geloof ervaar ik als de basis onder mijn bestaan, een overtuiging en traditie met normen en waarden die richting geven aan het leven.

Het boek is een soort reisverslag van momenten over de periode van 2015 tot en met 2019. Onderwerpen van allerlei aard komen voorbij, bekeken en beschreven vanuit mijn redelijk behoudende christelijke achtergrond. Het is uiteindelijk een gedichtenbundel geworden van 100 pagina's met 42 onderwerpen.


Het boek is te verkrijgen bij het Historisch Museum Vriezenveen, Westeinde 54 en 
het Christelijk boekenhuis De Akker, Westeinde 305, Vriezenveen. De prijs bedraagt € 10,00 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Als 't vlammetje dooft in 't hoofd

Hij vecht voor het behoud van zijn memorie, vreest nog meer het verlies van eigen historie, steevast en heel stellig blijft hij ontkennen da...