donderdag 11 mei 2023

Parkinson en dromenland

 


Mijn zoektocht naar mooi dromenland
blijkt vaak fantasie, die al voortijdig strandt
ik ontbeer aldus mijn begeerde slaaptoestand.


Mijn biologische klok, ‘t ritme van dag en nacht
is danig verstoord, is vervallen tot een bittere klacht. 
Lig ik net in bed, voelt 't gelijk al niet goed 
louter ellende, ‘k weet niet waar ik ’t dan zoeken moet. 


Want hoe ik mij in 't bed ook vlij, ontspan of strek 
Ik ben niet blij, heb veel pijn in rug en nek 
pijnlijk kromtrekkende tenen, zere benen, 
’t hart bonst, bloed dat gonst, ’t is allemaal niet gezond.

Vlagen van verwarde negatieve gedachten 
Kan ik in benarde nachten zeker wel verwachten
Onverhoeds maken zij ongewild met kille stille kracht 
op mijn mentale stabiliteit dan onbarmhartig jacht. 

Achter de dichtgeknepen en toegesloten ogen 
blijft mijn mentaal vermogen ook niet onbewogen 
voelt de opgebroken geest zich als een opgejaagd beest. 

Een naar onpasselijk en onmenselijk gevoel,  
brandt in mijn brein, wil meer, ja ook mijn lijf  
tot ik onder dat venijn haast totaal verstijf. 

Is dit een straf, ik wil ik hier per direct vanaf,
wild gooi ik beklemmende dekens opzij,
In de hoop dat ik mij van dat ellendige bed 
en die plotse paniek nog enigszins bevrij. 

 Ik verduur dan machteloos enkele moeitevolle uren 
en ga naar beneden waar eenzaam verder wordt geleden,
‘k schuifel, slof en sleep mij gekromd al prevelend voort,
in de vaste hoop en de verwachting,
dat God  naar mij omziet en mijn smeekstem hoort


 

5 opmerkingen:

  1. Heftig om te beleven, aangrijpend om te lezen en mooi opgeschreven! Hartelijke groet Theo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven Gerd. Heb heftig om zo door het leven te moeten gaan. Heel veel sterkte en hoop dat er ooit een keer een goed medicijn komt om deze ziekte. te verlichten.
    Groet
    Bertus Wessels

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heftige beschrijving van een vreselijke ziekte die toeslaat...Ik wens je heel veel sterkte en vooral, goeie moed, want daaraan zal het je zeker vaak ontbreken. Stuur je mijn beste wensen, Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "ik ga naar beneden, waar eenzaam verder wordt geleden" passend gerijmd, mooi verwoord maar wat een lading in die woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Gert, Fijn dat ik ook dit gedicht kon lezen. Indien het autobiografisch is, dan uiteraard van harte mijn beste wensen. Je beschrijft de onvoorstelbare moeilijkheden die met zo'n proces gepaard gaan zó duidelijk en naar waarheid. Hartelijke groeten van Angela (van gedichtensite.nl).

    BeantwoordenVerwijderen

Als 't vlammetje dooft in 't hoofd

Hij vecht voor het behoud van zijn memorie, vreest nog meer het verlies van eigen historie, steevast en heel stellig blijft hij ontkennen da...