vrijdag 10 november 2023

Over echte historici en halve waarheden


Hoe kan iemand nu ooit zeker weten
Over wat hij eerder nooit heeft geweten.

Voor mij luistert het wel heel nauw

van wat ik voor de juiste waarheid hou.

Daarom lees ik in historische boeken,

allerlei geschriften of  andere analen

om zodoende ‘t juiste verleden te achterhalen.

 

Daarom bezoekt deze geschiedkundige leek,

de Vjeanse lokale museumbibliotheek,

die met vele boeken, gedichten 

en andere geschriften is gevuld,

waaruit mij dan dat vermoede 

Vjeanse verleden wordt onthuld.

 

Het is uit vergelijkingen mij wel gebleken

dat schrijvers elkaar soms flink tegen spreken,

Ik weet niet hoe zinvol hieraan te beginnen

om de juiste waarheid te schrijven

of dat ik die zelf maar moet verzinnen.

 

Een onderzoeker schrijft zijn bevindingen,

verwoordt die uitvoering zijn evaluatie.

Tegensprekers hebben heel andere meningen

die hij afdoet als geschiedvervalsing of historische inflatie.

 

Het beschrijven van historisch bewezen zaken

is een relaas van feiten dat klinkt in klare taal

en mij overtuigt in een zeer intrigerend verhaal

waarmee hij het hart aldus

van de oprechte historicus,

duidelijk wel weet te raken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Als 't vlammetje dooft in 't hoofd

Hij vecht voor het behoud van zijn memorie, vreest nog meer het verlies van eigen historie, steevast en heel stellig blijft hij ontkennen da...