dinsdag 26 mei 2020

Een megalomane klus - kluns

Mijn vereiste activiteit
als bijdrage aan huiselijke vlijt
is altijd een gespannen arbeid
en dat gedijt natuurlijk niet altijd.

Met beroep op mijn zelf 
zo hoog geprezen kennis en kracht
krijg ik van haar dan 
al weer een volgende opdracht.

Ik heb daarin echt geen zin 
maar ik maak toch al een begin.
Ik begin en zij geeft commentaar
dat houdt  pas op 
als ik die klus compleet klaar.

Soms weet ik echt niet 
of het mij dit keer wel  lukt;
Met wat gebrekkig gereedschap
en mijn vermeende vakmanschap
creëer ik dan mogelijk 
alsnog een acceptabel product.

Als apparaten hun normaal gebruik
uiteindelijk besluiten te staken
vraagt zij mij terstond 
om het direct eventjes te maken.

Ik denk even heel diep na 
maar voorzie al in gedachten
welk een zo'n grandioos 
goed gerepareerd apparaat 
zij aanstonds van mijn hand 
wel mag verwachten.

Ach nee, oh pardon, het is niet, 
dat ik nu zo technisch ben
maar meer, dat ik het doe 
omdat ik haar zo graag verwen,

dat zij mij prijst om 
wat ik weer heb klaar gebrouwd
maar stiekem wel verzwijg, 
al de schroefjes die ik overhoud.

Dat apparaat doet het dan weer, 
 jazeker (al is het maar voor even)
maar is daarna volstrekt 
geen lang leven meer gegeven.

Na een poos, echt hopeloos, 
na die foute-flut-fabricage,
zie ik aan 't rokend apparaat 
meer onherstelbare slijtage.

Mijn verrichte klus verdient 
geen uitmuntende kwalificatie
maar wordt, hoe goed bedoeld, 
na zorgvuldige evaluatie,
beoordeeld als ernstige vorm 
van een bedroevende wanprestatie

Als er nu weer moet worden 
geklust of worden verbouwd
worden er buiten mij om  plannen ontvouwt,
kom ik er dus niet meer aan te pas, 
ik ben niet blij, bepaald niet in mijn sas.

Voor die klus wordt helaas 
dan iemand anders ingehuurd,
een vakman, Beun de Haas, 
hier of ergens anders uit de buurt.

Zijn arbeidsverrichtingen 
sla ik nauwlettend op, 
zo leer ik dan van deze heer
hoe ik een dergelijke volgende klus, 
die echt zelf wel weer .....
denk te kunnen coördineren.

F.R. Ustatie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Als 't vlammetje dooft in 't hoofd

Hij vecht voor het behoud van zijn memorie, vreest nog meer het verlies van eigen historie, steevast en heel stellig blijft hij ontkennen da...